Je hart volgen en uitdagingen aangaan zijn thema’s die centraal staan in de loopbaan van Anne Verbokkem-Oerlemans. Op 23-jarige leeftijd besloot ze dat ze trainer wilde worden, om vervolgens haar loopbaan volledig te richten op die droom. En met resultaat. Haar recente aanstelling als Hoofd Opleidingen bij De School voor Transitie laat zien dat lef hebben en hard werken loont.
Inmiddels droomt Anne alweer groter – zowel voor zichzelf als voor de toekomst van De School voor Transitie. In dit interview vertelt ze over haar achtergrond, de roeping van De School voor Transitie en haar nieuwe rol als hoofd opleidingen.
'Trainer worden, dat werd al vroeg in mijn loopbaan mijn stip op de horizon. Daar ben ik in de afgelopen jaren met een pad vol kronkels en omwegen naar toe gewandeld.'
'Voor mij heeft het doen altijd centraal gestaan. Ik heb naast gerichte opleidingen om trainer en coach te worden, het meeste in de praktijk geleerd. Ga maar voor de groep staan, dacht ik altijd. Het echte ambacht leer je in de praktijk.'
'Al voordat De School voor Transitie werd opgericht volgde ik opleidingen over secure base coachen bij Jakob van Wielink, een van de partners van De School. Bijzondere ontmoetingen waren dat, waarin we het direct ook hadden over mogelijke samenwerkingen.'
'Het moest zo zijn, denk ik af en toe nog weleens. Toen de plek van co-trainer beschikbaar kwam, belde Jakob me op. Of ik die plek wilde innemen. Een prachtige kans. Inmiddels zijn we 13 edities van de opleiding verder en heb ik De School voor Transitie zien ontstaan en groeien.'
'Ik geloof inderdaad dat ieder mens constant wil blijven leren, nieuwe stappen wil zetten. Tegelijk wil je als mens ook altijd bij de groep horen. Je wil veiligheid en verbinding bij anderen ervaren. In die tweeslag ligt de kern van het secure base gedachtegoed.'
'Een persoon of plaats die zo'n gevoel van veiligheid geeft, noemen we een secure base. Vanuit daar wordt groei mogelijk, omdat zo'n secure base je kan uitdagen om te experimenteren en risico te nemen. Denk maar aan militairen, die vanuit de compound bereid zijn hun leven te wagen. Enkel in de aanwezigheid van een veilige basis, die compound, wordt het nemen van een dergelijk risico voor ons als mens mogelijk.'
'Als je niet zo'n bedding van veiligheid ervaart, besluit je bijvoorbeeld dat je er pas bij hoort als je iets bereikt hebt. Of dat je het alleen moet doen, door hard te werken. Zoiets kun je een tijd volhouden, maar levert op de lange termijn te veel spanning op. Dat zie je terug in personen, maar ook in grotere contexten zoals een bedrijf of gezin.'
'Voor mij is De School voor Transitie een secure base. Ik voel me er welkom en het is een bedding voor mij, van waaruit ik in staat ben om nieuwe dingen te ontdekken.'
'Veel van het opleidingsaanbod vanuit De School is ontstaan vanuit enthousiasme. Dat zegt veel over ons team, over dat we onze nek uit durven steken en stappen durven zetten. Op die manier is een groot en divers opleidingsaanbod ontstaan. Een van mijn doelen is om daar nu één geheel van te maken.'
'Ik wil ons aanbod op zo'n manier gaan neerzetten dat mensen een duidelijke reis maken, met trainingen die op elkaar aansluiten en met centrale thema's. Daarbij wil ik samenwerken met specialisten op die verschillende thema’s, waardoor de impact van de opleidingen en workshops nog groter is.'
'Uiteindelijk wil ik toewerken naar een duidelijk en herkenbaar leerhuis. We willen hét instituut zijn op het gebied van transition based leadership en een community bouwen van mensen die het gedachtegoed steeds verder brengen.'
'Die stap naar volwassenheid is spannend. Mensen komen naar ons toe met een verwachting, en die willen we natuurlijk ook waarmaken. Uiteindelijk willen we zelfs de grens over, internationaal gaan werken. Je moet groots blijven dromen hè?'
'Ik vertelde altijd aan mezelf dat ik een heel autonoom en zelfstandig persoon ben. Dat bén ik ook, maar uiteindelijk leer ik toch het meeste door me te verbinden met mensen om me heen en samen op te trekken.'
'Dat besef is ook een ambitie geworden. Ik wil dat we binnen De School voor Transitie echt een leerruimte met elkaar creëren en het beste uit onszelf halen. Ik word als Hoofd Opleidingen immers ook verantwoordelijk voor de kwaliteit van de opleiders en trainers en dus ook van wat ze daarin nodig hebben om zich te ontwikkelen.'
'Het is tenslotte immers zo dat wat wij als De School voor Transitie uitdragen, we ook zelf moeten doen. Dat je je intern, als coach en trainer, blijft ontwikkelen.'